15 februari 2007

Varsågod Aftonbladet! Vi Bjuder på Denna!

Äntligen har Aftonbladet uppmärksammats en av mina största funderingar kring årets Melodifestival – det orättvisa med Andra Chansen. Varför ska skitlåtarna från delfinal ett kunna hamna i Globen båda två...men inte Jessica och Jimmy från Göteborg? Hur svårt hade det vara att göra en rättvis tabell? Iallafall.
Här bjuder jag Aftonbladet på en uppföljning, ifall Ö-vik visar sig vara kallt på övriga skandaler:

Maries avancemang avslöjades i förväg!

Något jag störde mig otroligt på i lördags, men som ingen annan orkade bry sig om i allt tumult var att SVT – när de ropade upp att Jimmy Jansson gått som första bidrag till Andra Chansen talade om direkt att han skulle möta någon från Delfinal4 och visade i sin grafik.
I grafiken på SVTs hemsida står tydligt att den låt som hamnar där är "den låt med det lägsta startnumret som går vidare till Andra Chansen från Delfinal2".
I det läget visste vi alltså redan att Marie Lindberg var i final...eller möjligen femma...men hur stor chans var det med det trycket i Scandinavium). Det enda spännande som kvarstod då var om det var Cosmo4 eller Jessica som skulle få möta Elin Lanto i Andra Chansen och vem som skulle hamna utanför strecket.

Idiotiskt!
Nya upplägg är kul – även om jag inte riktigt förstår hur röstbningen ska gå till (ska vi fortfarande rösta på alla i en klump, och så slår de ut varandra beroende på vem som får flest röster inbördes?) – men det vore skönt om SVT tänkt åtminstonde fem minuter på hur det skulle gå till...

Nu väntar jag på Ö-vik svaller! Ronny! Är Måns Lino-hiten vi bögar väntar på? Kan Nanne hota The Ark? Är Magnus låt fantastisk? Är det några barnkörer i startfältet? Vem är chanslös? Tell us!! Jag har en sådan otrolig arena-abstinens...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men herregud! Det här är en SKANDAL! Jag har ända sedan nya AC-systemet presenterades i typ augusti tyckt att det verkat lite dumt... Oftast är det ju någon deltävling som är starkare (t.ex. Malmö 2004) och varför skulle inte två bidrag från samma deltävling ta sig till finalen? Så dumt!
Dock kanske SVT ville lösa ett annat problem - sen deltävlingarna och andra chansen infördes 2002 har bara ETT bidrag som inte varit med i första eller sista deltävlingen tagit sig till final från AC, och det är Alcazar 2003...
Och hur har SVT lyckats göra nya AC SÅ orättvis att två bidrag från Jönköping (eeeeeh, sämsta startfältet ever?) kan ta sig till final men inte två från Göteborg? Very very skumt. Det går ju att göra cup-tabellen mer rättvis.

Anonym sa...

Jag måste erkänna att jag hela tiden trott att Kristians presenterade schema var ett skämt, även om jag inte förstod det roliga. Trist att det blir så orättvist.