14 april 2007

Skämtar dom eller?

Antar att det var fler än jag som såg "Inför ESC" i SVT1 igår och inte var alltför nöjda med programmet. Nog för att danske Adam var ett bra tillskott (fast man fattar ju fortfarande inte ett ord av vad han säger, så det är tur att det är textat), och Charlotte skötte sig rätt bra, även om hennes omdömen var lite väl snälla. Hon började ju varje omdöme hårt och bra men sen blev betyget nästan alltid mer positivt än hennes muntliga resonemang.
Men. Hur fan kan man ha med isländske Eirkur även ett år när han är med och tävlar? Ovanligt pinsamt och ryggradslöst när hela juryn hyllar det isländska bidraget unisont och ger femmor rakt igenom. En medioker rocklåt med en hyfsad sångare ska fan inte ha ett betyg högre än en trea. Christer Björkman (som fick ge betyg istället för Eirikur själv) gav en vågad fyra...Modigt, Björkman...Nej, jag tror att många tappade lusten för fortsättningen när SVT clownar bort programmet så här.
Annars tyckte jag att Eirikur var lika bra och konsekvent som vanligt, den norske herren var alldeles för mjäkig jämfört med Jostein och Thomas Lundin börjar bli lite väl "jag-kan-ALLT-om-ESC-och-måste-brilljera-med-mina-kunskaper-hela-tiden".
What do you say?

13 april 2007

Fredagen den 13:e, My Ass!

Okej, jag vet att jag förmodligen inte är den förste eller ende som fått ett sådant här mail...men för mig är det ett steg på vägen mot något jag velat göra i typ 25 år, så jag måste bara få jubla lite här! Dagens fynd i mailboxen:

Dear Oswald,
This is to confirm that your accreditation application for the Eurovision Song
Contest 2007 has now been approved.
You were granted the accreditation category level P1 - /Press with access to
working area/ by Head of Delegation.
You will receive your accreditation card from the accreditation office in
Helsinki in May.


Nu ska det bara fixas lite resa och sådant å sedan kan ni lita på att det kommer rapporteras flitigt här i bloggen från oss båda om en månad! Hurra!

Underbar sajt för röstningsälskare!

Satt på jobbet och råkade trilla över den helt fantastiska sajten escnation.com. Där kan du kolla in fejkröstningar inför årets festival där den riktiga poängtavlan som ändras allteftersom rösterna ramlar in, eller ordna egna omröstningar.
Du kan dessutom återuppleva alla omröstningar som gjorts i ESC sedan 1983 där poäng för poäng trillar in, och du väljer själv hur sakta eller hur snabbt det ska gå...
Så nördigt, men sååå roligt.

Kolla här

12 april 2007

Schlagerkortisar

Tre saker jag har lärt mig om Rysslands bidrag Song #1 och Gruppen Serebro de senaste dagarna:
1. Serebro (betyder silver på ryska) består av Elena Temnikova, Olga Seryabkina and Marina Lizorkina.
2. Mannen bakom bandet heter Maxim Fadeev och är en rysk popmogul som medger att gruppens lansering kom lite tidigare än planerat på grund av ESC.
3. Tjejerna meddelade i en TV-intervju nyligen att "It's our first concert and stage appearance, so I guess there will be nerves".
Där ser man... Inte riktigt The Ark-rutin på ett av årets bästa bidrag (förhandsvideomässigt).

Den 21/4 dyker Sarah Dawn Finer upp i den gamle Blond-medlemmen Gabriel Forss nya körprogram "Förfest med Gabriel" på SVT. Sarah har tidigare medverkat i kören One Voice som är programmets huskör. I sommar kommer hon annars att synas med en annan melodifestivalräv - Robban Wells – i Rhapsody in Rock.

We always love the Schlager Boys – but we love them even more when they find things in our blog and make a fantastic story out of it. Oh you fab Brittish people… First The Queen and The Last King of Scotland and now this!

Sonja Aldén (som nyss knäckte extra som radioprogramledare med Adam Alsing) åker med Christer Sjögren på Kyrko- och Konserthusturné i höst.

Så här ser danska DQs kommande skivomslag ut i fall ni är intresserade!

När Jimmy Jansson och Sandra Dahlberg döpte sin Vilmer sjöng församlingen "Samba sambero" och "För Kung och Fosterland" meddelade Aftonbladet tidigare i veckan. Inget stod om varför man inte sjöng "Vi Kan Gunga" eller "Här Stannar Jag Kvar", men däremot fick vi veta att Vilmer heter David i andranamn efter Anna Books ofödde son som hon förlorade under ett missfall i Let's Dance. Snacka om att det lilla livet är en schlager.

Lite favoritskap verkar Sverige ha bland fansen också trots allt i ESC... Eller är alla som röstat här svenskar?

Norska Guri kommer inte ha kvar sina svenska dansare när hon tävlar i helsingfors. För att väcka lite extra uppmärksamhet i konkurensen kommer hon istället ha övat in lite hetare latinosteg och dels ha med sig ett gäng norska tävlingsdansare på scen.
Hm. Good Luck Guri, säger jag. Norrmännen får väl hoppas att hela världens nyfunna kärlek till Let's Dance-konceptet kan få européerna att glömma bort att de röstar på en urvattnad G:son-på-halvfart-dänga i så fall...

Och så här ser förresten Sonjas kommande skiva ut!

Jag är inte riktigt med på skämtet här (eftersom originalet har exakt samma dans och är mera en parodi än vad det här är) med det är ju ganska välgjort och lättare att lära sig stegen inför Scooch i Helsingfors…

Dagens löpsedel i Expressen handlar om att Anna Book var av med körkortet i två månader…för ett år sedan. Weee. Kan någon stava till t r ö g n y h e t s v e c k a.

Vampyrerna som DJ Bobo sjunger om har rört upp en folkstorm bland kristna fundamentaliter i Schweiz. DJ Bobo kontrar med att "de är en liten del av Schweiz som jag inte vill representera…"

Magnus Carlsson, Andreas Johnson och Måns Zelmerlöw var alla med i RIX FM härom morgonen för att berätta att de allihopa kommer dyka upp på RixFms Turné som drar igång 18/5. Alla artisterna kommer dock inte vara med på alla de 18 platser där turnén stannar till i sommar.

Zemlan fick ju för övrigt ge upp förstaplatsen på Svensktoppen till Sarah Dawn Finer i söndags, men tog istället över tronen på försäljningslistan. The Ark (som Måns knuffade ned från toppen) tronar dock fortfarande dubbelt på Tracks.

Missade ni Magnus Carlssons balladversion av Live Forever i Bingolotto förresten? Här har ni den i så fall.

11 april 2007

Hela Storbritanniens ESC-karriär på 9 Minuter!

Qruisers Melodifestivalklubb är en aldrig sinande källa till Eurovision-trivia. Här är ännu ett fynd efter ett tips där:
En snabbgenomgång av Storbritanniens alla bidrag på dryga nio minuter!



De flesta av deras framgångar och mina personliga favoriter ramlar in under 60-80-talet (där 81-83 känns som ett oslagbart hattrick) men deras nittiotal är faktiskt inte så dumt heller. Efter deras seger med Katrina & Waves har dock ljusglimtarna varit chokerande få.

Skivrecension: The Ark - Prayer for the Weekend

Precis som ABBA – vars Waterloo-intro jag alltid hör när The Worrying Kind drar igång – har The Ark alltid varit ett singelband för mig.
Jodå, jag har alla skivorna och visst finns där gömda guldkorn på dem – men precis som i ABBAs fall så är det singlarna som är briljanta, som man minns bäst och som lyser och levererar (och som kommer bilda en grym "The Ark Gold" en vacker dag) och ingen av skivorna varit sådär helgjuten rakt igenom som jag kan tycka att skivor med tillexempel Kent, Scissor Sisters (eller nu senast Mika) och andra band jag gärna kallar mina favoriter har varit. I alla fall till nu. Samtidigt finns det få band som släppt sådana favoritlåtar hos mig som The Ark.

Från senaste Nöjesguiden så saxar jag följande citat ur deras recension av Laaksos senaste (underbara) skiva: "…och i duetten Italy vs Helsinki där Peter Jöback (!) hittar sin framtida nisch i den helt nya genren musikal-indie…" Hm. Nog för att Italy vs Helsinki är en fantastisk låt, men frågan är väl ändå om det Ola Salo etablerade redan med Let Your Body Decide år 2000 var just något som borde kallas musikal-indie? Kanske så pass mycket att den knappast kunde kallas indie efter deras gigantiska genombrott? Låtar som It Takes a Fool to Remain Sane och Disease är ju poplåtar…men samtidigt sådär härligt svulstiga och fyllda med drama att de med Olas röstresurser känns som tagna ur en modern opera.

Nåväl. Tyvärr så lämnade ju The Ark musikalvibbarna (och därmed det jag älskade absolut mest med bandet) helt i och med förra plattan State of the Ark och gick över helt till mera traditionell sjuttiotalsrock. Det var inte dåligt, singlarna varierade från bra till okej till njae…men det var samtidigt inte ett band jag skulle börjat älska om det varit deras första skiva.
Men när ryktena om deras Melodifestivalmedverkan dök upp så fick jag dock hoppet tillbaka, och efter alldeles utmärkta förstasingeln (som var det bästa de släppt sedan Calleth You Commeth I enligt mig) och Status Quo-boogien i årets svenska ESC-bidrag så var nog nästan mina förväntningar nästan lite för höga på att denna nya plattan skulle vara ett riktigt mästerverk… ¨

Och okej. Det är den kanske inte. I alla fall inte efter ett begränsat antal lyssningar. Men det är samtidigt förmodligen den bästa skiva de gjort och för första gången verkar de ha kommit ifrån det där jag skrev om i inledningen - att de bara har några få extremt starka singlar blandat med ett gäng forgettables på varje skiva.

Visst finns här ett och annat spår (se min spår-för-spår-genomgång nedan) som känns som en axelryckning initialt (men de flesta av dem växer) och visst finns här inga låtar i klass med deras absolut bästa låtar – men det är bra mycket jämnare än tidigare. Dessutom...och detta är det viktiga…är skivan ett stort steg tillbaka till någonting mera lekfullt, svulstigt, roligt, glammigt och partyaktigt! Visst är det glamrock rakt igenom och visst låter det mycket 70-tal – men denna gång inkluderar detta gnällande saxar och svepande discostråkar och äntligen, äntligen får jag mina svulstiga musikalvibbar tillbaka tillsammans med The Ark igen!

Prayer for the Weekend
*****
Glampartydisco.
Fantastisk start på skivan. Resten av bandet måste jublat när Ola spelade upp den här discorökaren (med en höjning som hade knäckt det mesta i melodifestivalens globenfinal) för första gången. Snacka om att gå ut hört och öka. Känns som en gjuten singel med sin gnällande 80talssax.


The Worrying Kind
*****

Melodifestivalgubbrocksglam.
Hur det än går för den här låten i Helsingfors (och ju mer jag hör de andra låtarna och läser vad folk runt om i Europa muttrar så blir jag säkrare och säkrare på att vad som helst kan hända utan att jag blir förvånad. Förstaplats som sistaplats.) så kommer den ändå ha en gigantisk plats i mitt musikhjärta sedan de inledande Waterlooackorden studsade ut i Scandinavium dagen innan min 34e födelsedag på andra delfinalens första genrep. Dessutom är det en låt som bara växer och växer...en egenskap som kanske inte är att föredra i ESC-sammanhang, dock...


Absolutely No Decorum
*****
Tracksochsvensktoppenglam.
En grym förstasingel som jag hyllat tidigare. Vi har alla hört den...mycket...och lite därför tappar den en stjärna. Jag har helt enkelt hört den för mycket vid det här laget. Men visst är den fantastisk.


Little Dysfunk You
*****
Musikaldiscoglam.
Låt er inte luras av den lite försiktiga början på den här låten (om man nu kan kalla de där underbara trummorna och det tunga pianot för försiktigt) för när refrängen exploderar så kan det vara den bästa låt som Ola skrivit sedan de första oförglömliga singlarna. Det är såhär jag egentligen alltid skulle vilja ha The Ark… i It Takes a Fool to Remain Sane-land med discostråkar och musikalrefräng. Det var kärlek från första…hm…öronkastet mellan mig och den här låten.
Plattans bästa låt.

New Pollution
*****
Standardrocksglam.
"Make way for the new pollution – it's gonna be a hairspray revolution!" sjunger Ola i en låt som absolut inte är dålig (den skulle tvärtom förmodligen kunna funka som singel med sin radiopotential), men i jämförelse med de fyra låtar som just passerat så kan jag inte hjälpa att känna att det här känns väldigt "rocklåt formulär 1A".


Thorazine Corazon
*****

Glamflum.
Den enda låt på skivan jag inte riktigt får grepp om. Faktum är att jag stundtals tycker riktigt illa om den gnällande refrängtrallen. Kan tänka mig att för några är detta precis sådant här de gillar bäst med The Ark och för dem kan nog detta vara plattans bästa låt...men för mig är det alltså precis tvärt om. Det här är spåret jag hoppat över nästan varje gång sedan jag började lyssna på skivan.


I Pathologize
*****
State of the Ark-glam.
Lite väl standardglammigt och "som på förra skivan", men samtidigt med en refräng som smyger sig på mig med sin bubblande synthslinga och fullt ös rakt igenom. Fortfarande lite väl mycket gitarrsolon för min smak, dock.


Death To The Martyrs
*****
Berättaenhistoriaglam.
Här berättar Ola en liten historia från barndomen om stadens största martyr...och jag vet inte varför men jag får grymma "South Park: Bigger, Longer and Uncut"-vibbar... Känns lite som låten får stå tillbaka för texten och därför blir låten lite lätt anonym.


All I Want is You
*****

BoogieWoogie-glam.
Den mest direkta låten på skivan är nästan exakt tre minuter lång…och känns därför i min melodifestivalskadade hjärna som något som varit ett utmärkt andrahandsval till schlagertävlan. Fast om vi kallar The Worrying Kind för en "Waterloo-schlager", så hade i så fall All I Want is You varit 100% "Växeln Hallå-schlager" och hmmm. Jag vet inte om Sverige (och Europa) varit riktigt redo för det ännu. Men som albumspår är det självklart ett toppenspår och ett absolut måste.


Gimme Love to Give
*****
Gospelglam.
Det börjar med "hårt" pianospel, handklapp och (vad vi iallafall i lågstadiet kallade) gurka. Sedan en mässande Ola och därefter kommer blåset. När sedan körstämmorna brakar in har vi en fullödig glamgospel med musikalvibrato och höjning. Udda. Och nice.


Uriel
*****
Psalm-möter-MarieLindbergballadglam.
Handlar det här verkligen om en sjöjungfru? Eller fattar jag fel? Är det istället något lika sakralt som det låter som? Vi har nog iallafall kommit en bit sedan It Takes a Fool to Remain Sane-texten känns det som. Struntsamma. Det här skiljer sig helt från resten av skivans tio spår, och det som i början kändes lite tamt och felplacerat har efter ett par lyssningar blommat ut till en av skivans bästa spår. Jag älskar Olas röst mera än någonsin här. Ljuvligt.


Sammantaget bättre än vad man vågade hoppas på grund av sina musikalinbakade glampopproducerade melodifestivallåtar, men ändå utan någon ny hit i It Takes a Fool to Remain Sane/Let Your Body Decide-klass och med några få (lätt förlåtna) plumpar i protokollet.

Mitt betyg:

R2 R2 R2 R2 R2



...och så här tycker andra medier...

Andres Lokko SvD 3/6,
Fredrik Strage DN,
Marcus Larsson AB 4/5
Anders Nunstedt Expressen 4/5