14 april 2007

Skämtar dom eller?

Antar att det var fler än jag som såg "Inför ESC" i SVT1 igår och inte var alltför nöjda med programmet. Nog för att danske Adam var ett bra tillskott (fast man fattar ju fortfarande inte ett ord av vad han säger, så det är tur att det är textat), och Charlotte skötte sig rätt bra, även om hennes omdömen var lite väl snälla. Hon började ju varje omdöme hårt och bra men sen blev betyget nästan alltid mer positivt än hennes muntliga resonemang.
Men. Hur fan kan man ha med isländske Eirkur även ett år när han är med och tävlar? Ovanligt pinsamt och ryggradslöst när hela juryn hyllar det isländska bidraget unisont och ger femmor rakt igenom. En medioker rocklåt med en hyfsad sångare ska fan inte ha ett betyg högre än en trea. Christer Björkman (som fick ge betyg istället för Eirikur själv) gav en vågad fyra...Modigt, Björkman...Nej, jag tror att många tappade lusten för fortsättningen när SVT clownar bort programmet så här.
Annars tyckte jag att Eirikur var lika bra och konsekvent som vanligt, den norske herren var alldeles för mjäkig jämfört med Jostein och Thomas Lundin börjar bli lite väl "jag-kan-ALLT-om-ESC-och-måste-brilljera-med-mina-kunskaper-hela-tiden".
What do you say?

8 kommentarer:

eurofivestar sa...

Jag tyckte det var bra :) Bästa panelen någonsin faktist. Charlotte är mycket bättre än förra gången, Adam var kul, och jag tror nog Per kommer att bli bättre under de programmen som kommer.
Och jag gillar Island, så jag hade nog gett den en 4a också... kanske en 5a om jag var på riktigt bra humör.

Marcus sa...

Aaah kände precis samma vid Islands bidrag, pinsamt!! Annars saknas ju Jostein, nu är de ju ingen som vågar såga bidrag som borde sågas ;p

Anonym sa...

Men... Islands bidrag ÄR ju bra, inte konstigt att den fick höga poäng.

Förövrigt höll jag med om allt som Thomas sa :)

Anonym sa...

Det mest katastrofala tyckte jag ändå var låtarna. Så pinsamt dåliga.
Och som du skriver Ronny, pinsamt att Eirikur är med i panelen när han själv tävlar och dessutom att hela panelen igenom ger honom femmor. Fast det där är ju inget nytt, de nordiska bidragen får alltid höga poäng i detta programmet. Men... jag vet inte hur många islänningar det finns som talar norska? Jag menar, hade de haft med nån som pratat isländska, då kan vi snacka "tur att det är textat". ;)
Dansken var mae dejlig OCH rolig! :)

Anonym sa...

Så är det. Detta års ESC för mig är allt mer ointressant p.g.a. genomgående dåliga låtar.

I fjol hade man "Tornerò" och en och annan guldklimp. 2007? Gillar Serbien, men den skulle vara som bäst "medel" i ett annat års uppsättning.

Tråkigt. Återstår att bli "nationalistisk" och bara heja på The Ark, för att få någon sorts spänning...

*GÄSP*

/Pelle

Anonym sa...

tycker att det verkar vara ett riktigt boooring år,, gillade typ bara 2 låtar i fredags,, (cypern och holland)

Anonym sa...

Väldigt många islänningar pratar en helt OK "skandinaviska", så jag tror man hade kunnat hitta någon annan om man ville. Jag hade hoppats på Selma!
Jag tycker också den isländska låten är helt godkänd och att Eirikur har årets bästa manliga pipa. Men 24 poäng var väl att ta till. Vad kommer the Ark att få, 27??
Charlotte skötte sig hyfsat, särskilt jämfört med Nannekatastrofen ifjol, men jag skulle hellre sett Lotta Bromé eller Annica Lantz göra come-back.
Saknar Jostein!

Jerry sa...

Jag håller helt med. Det var pinsamt och låten är värd en trea, inte mer.