07 mars 2007

Dagens Topplista!

a.k.a: R2 Försöker Skriva Elaka Saker Om Sina Fem Favoritlåtar i Finalen

1. The Ark – The Worrying Kind
En låt som börjar som Waterloo och dessutom med refrängen? I Melodifestivalen? Hur tänkte de? Finns det överhuvudtaget någon röd tråd genom alla stick, gitarrsolon och refränger i den här Status Quo-gubbrocken? Och fjädrar? Är inte det bara sååå Javiera 2002?

2. Måns – Cara Mia
Söt som socker men också med en refräng som klibbar mera än en Lisebergsunges felplacerade sockervadd på designerjeansen – hur många gånger kan man egentligen sjunga Cara Mia i en låt utan att bli misstagen för att stamma? Och hur billig känns inte produktionen? Har Kempe&Co någongång funderat på att utelämna sitt tiokronors standard umpa-umpa och "den-där-jäkla-gitarslingan"?

3. Marie Lindberg – Trying to Recall
En lärarinna med på en stol i en gardin! Knappast det nya svarta i Eurovisionssammanhang, va? Dessutom: reuniting, trying, sacrificing... Vad är grejen med alla dessa passiva verb? Kunde inte någon engelsklärande kollega slängt ännu ett glasögonbeprytt öga på den där texten innan den lämnade Munkedal?

4. Sonja Aldén – För Att Du Finns
Om Sonjas ballad vore ett drinking game där man tog en shot för varje schlagerklyscha i texten, så skulle ingen klara sitta upprätt innan tonartshöjningen. Ryktet säger att det var den här texten Linda&Markoolio skulle sjunga först, men de stoppade det för att det blev citat: "så överdrivet att det inte blev roligt".

5. Andreas Johnson – A Little Bit of Love
Hade det inte varit bättre att Arvingarna hade fått den här låten som Bert ville? Då hade vi ju sluppit allt detta sympatiröstande på Mr Vi-Tycker-Du-Skulle-Vunnit-i-Fjol och denna Bette Midler-möter-Bruce Spingsteen-anonymitet hade kunnat lämnat plats för After Dark i Globen.

…och så ett försök till motsatsen…

10. Tommy Nilsson – Jag Tror på Människan
Han sjunger ju bra...
....fast inte så bra som Sarah Dawn Finer.

9 kommentarer:

Ronny sa...

LOVE it! Det finns en anledning till att du är min Idol:)

Oswald sa...

Tack!
Internt bloggberöm!
=)

Den var inte speciellt lätt att skriva. Det är svårt att vara elak om saker man gillar...
...fast i och för sig lättare än att hylla saker man avskyr. :)

Anonym sa...

Allt tyder nu på att The Ark och Måns blir Top 2 hos folket. Därför kommer Jury-duellen The Ark vs Måns bli avgörande för totalresultatet. Vad tror ni om den duellen, vem av dessa två får högst jurypoäng och varför? :)

Oswald sa...

Jag tror att Sara Dawn Finer kommer få absolut högt jurypoäng...möjligen följt av Andreas Johnson.
Så jag tror inte det är det som blir blir avgörande mellan Måns och The Ark (om det nu skulle stå mellan dem).

Jag är fortfarande livrädd för Johnson.

Men för att bara svara på din fråga så skulle jag tippa The Ark. Gubbrock och "känd artist" borde slå "klassisk popschlager" och vackra ögon hos juryn.

Jag tror allt kommer hänga på hur Måns sätter tonerna - ett felsteg kan kosta honom segern.

Anonym sa...

"Jag tror att Sara Dawn Finer kommer få absolut högt jurypoäng...möjligen följt av Andreas Johnson"

OJ!! Care to make that interesting? =D Sv Spel ger 20ggr degen på att Sarah Dawn Finer får högst poäng av juryn!

Oswald sa...

Wow! Absolut. :) Vart?
Magkänsla gäller alltid...

Det funkade när jag klockade in Marie.

Oswald sa...

Sådär...
En femtiolapp placerad. :)

Anonym sa...

HA HA HA HA HA HA HA HA HA!
Jag skrattar mig dubbelvikt. Det här var nästan lika roligt som After Darks Alla har ont-parodi och allt som Lena gör. (= det bästa humorbetyg man kan få från mig)

Anonym sa...

Tack för att ni återigen ger upphov till dagens gapskratt. Kul idé och otrolig roligt skrivet!