23 mars 2007

Grundkoll: Singellistan och Melodifestivalen 1983-1991


Eftersom jag oftast resonerat att mitt intresse för Melodifestivalen på riktigt föddes 1983 så ska jag backa tillbaka till just det året och ta en koll på hur schlagersinglarna placerat sig på den svenska singellistan från 1983 och fram till 1991... (siffran inom parentesen är såklart högst nådda placering på singellistan)

1983
Carola och hennes juryfullpoängare Främling må ha vunnit Melodifestivalen men någon listetta blev hon inte. Främling nådde faktiskt bara plats 5 på den svenska singellistan. Den 17 maj gick Carola in på plats 5 och samtidigt gjorde Corrinne Hermés entré på plats 18 med sin ESC-vinnare Si la vie est cadeau. Veckan efter avancerade Hermés två platser och peakade på plats 16. Carola låg däremot kvar på plats fem i två veckor och började sedan dala...

1984
Herreys låg faktiskt på singellistan med deras version av schlagerbidraget Kall som is INNAN de gjorde entré med sin ESC-vinnare Diggi-loo, digge-ley. Kall som is gjorde listentré den 3 april och låg två veckor på plats 18 innan den föll ut. Kort därefter gjorde schlagervinnaren entré och nådde som bäst en andraplats...

1985
Piccadilly Circus Pernilla Wahlgren (2)
Ta min hand Dan Tillberg (11)
Bonusfakta: Vinnaren Kikki D och hennes superschlager Bra vibrationer såg man inte röken av på försäljningslistan. Lite kul är också att La de swinge som bäst nådde plats fyra och att även ESC-tvåan (och min favorit) Für alle med Wind låg fyra veckor på den svenska singellistan. Det blev nittondeplats som bäst för den tyska gruppen som även var med i ESC 1984 och 1992.

1986
Dover-Calais Style (1)
Kärleken är evig Lena Philipsson (6)
Eldorado Sound of Music (6)
E det de här du kallar kärlek Lasse Holm & Monica Törnell (17)
Bonusfakta: Lasse Holms vinnarsingel må ha placerat sig sämst av årets bidrag som tog sig in på singellistan, men bara ett par veckor senare var han tillbaka solo med Cannelloni Macaroni och den tog sig ända upp till plats sju.

1987
Dansa i neon Lena Philipsson (9)
Högt över havet Arja Saijonmaa (14)
Alexandra Sound of Music (15)
Fyra Bugg och en Coca Cola Lotta Engberg (19)
Hand i hand Style (20)

1988
Stad i ljus Tommy Körberg (8)
Om igen Lena Philipsson (10)
100% Lotta Engberg & Triple & Touch (13)

1989
En dag Tommy Nilsson (3)
Upp över mina öron Orup & Glenmark (4)

1990
Mitt i ett äventyr Carola (5)
Som en vind Edin-Ådahl (15)
Symfonin Loa Falkman (17)

1991
Fångad av en stormvind Carola (3)
Kommer du ihåg mig Jim Jidhed (3)
Ett liv med dig Towe Jaarnek (36)

1 kommentar:

Anonym sa...

App-app-app!! Wind var med 85, 87 och 92. Det bästa av dem var enligt min mening "Lass die sonne in dein hertz" från 1987