26 januari 2007

Mera Rumänien

Okej. Jag vet att vi har bestämt att den här bloggen huvudsakligen ska fokusera på Melodifestivalen (både för att det är det jag och Ronny gillar mest och för att vi helt enkelt inte har tid eller lust att ha koll på alla ESC-delfinaler (finalen däremot...då kommer vi tillbaka)) - men eftersom Sverige har två intressen i Rumänien så kommer det lite mera här.

Imorgon går nämligen deras första delfinal, och det är då Rednex (eller iallafall tre av dem) ska försöka ta sig till final. G:sons Tango, Tango-tvilling med Indiggo får sin chans veckan efter.

Alla låtar (utom just G:sons tyvärr - hans grupp är tydligen på USA-turné) har nu fått en liten lågbudgetvideo inspelad mot samma vita studiobakgrund och går att kika på på den här sidan.

Personligen är jag lite förtjust i G:son-Tangon måste jag erkänna, men visst är det svårt att motstå en titel som "Dracula, My Love" med en smörande Dracula i videon, och låten "Time" kan vara tävlingens bästa (men tyvärr med en tämligen okarismatisk sångare).

Visste ni förresten att G:son skrivit Tangolåten "Lovestruck" med Gerard James Borg - mannen från Malta som skrev texten till deras underbara opera-ESC-klassiker "On Again Off Again" häromåret (och pennade Queentastics "Absolutely Fabulous" med G:son ifjol)? Nu vet ni det annars.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Som vanligt måste man rusa till Statiol om man vill vara först med att få CD:n med alla svenska bidrag.

Dubbel-cd:n ”Melodifestivalen 2007” med de 32 bidragen från alla deltävlingar säljs på Statoilstationer i hela landet från måndagen den 5 mars. Övriga handeln börjar sälja skivan fyra dagar senare.

Hur gör alla vi som inte kör bil och vill få tag i en skiva?!

Hmm.. Men det finns väl en Statiol på Östermalm i Stockholm?!

Oswald sa...

Jag bor ca 1 minut från en StatOil! =)

BirgerJarlsgatan kan ju stoltsera med hela två stycken, vilket är Stockholmsrekord.
En uppe vid Roslagstull och en nere vid spårvagnshallarna.

Så då ses vi där den femte?

Anonym sa...

Så... nu har jag plågat mig igenom alla Rumäniens bidrag... Rednex är väl lite kul för att det är dom liksom, men nja... Lovestruck är faktiskt rätt kul, men visst är det mycket Tango Tango över den. Min favorit är annars låten Nu Pot Sa Uit med Tibi Scobiola, börjar hur trist som helst men sen växer den och blir riktigt bra. Fast det klart, jag har kanske lite udda smak ibland... ;)

/Arne

Anonym sa...

G:son tävlar för fyra länder
Thomas G:son från Skövde, känd i melodifestivalsammanhang, kommer i år att ställa upp med sina musikaliska bidrag i melodifestivaler i fyra länder.
Förutom två bidrag till den svenska tävlingen har han bidrag med i den norska, den spanska och nu senast den rumänska tävlingen, skriver Skaraborgs Allehanda.

G:son intar hela Europa!!