22 januari 2007

Kate Ryan bedömer Bengtzing, Magnus C & Jessica Andersson

Förra våren var eurodonnan Kate Ryan på Sverigebesök inför ESC i Aten. Hennes kringkuskande var tyvärr som att slänga pärlor till svinen och europeérna röstade som ni vet inte vidare "Jé t´adore" från kvalet. Intervjun publicerades aldrig i QX och jag tycker att min idé att låta henne bedöma de svenska schlagerlåtarna från den nyss avslutade finalen är rätt kul. Så, det är klart jag bjuppar på den i vår blogg:

"Belgiska Kate Ryan är en av favoriterna inför Eurovision Song Contest i Aten denna månad. Jag träffade en småtrött Kate Ryan efter tretton svenska intervjuer och två veckors turné i en massa europeiska länder.
Hur viktigt är det att göra promotion för en eurovisionartist?
- Äh. Det är jätteviktigt. Jag satsar på att hinna med så många länder som möjligt och att träffa som många jag kan. Förr när det var jurygrupper som röstade hade det ingen betydelse, men idag när folket röstar så är det viktigt att de känner igen mig de tre minuter jag står på scenen.
Jag tycker att din låt låter väldigt svensk…?
- Men varför säger alla det? Jag förstår inte det. I Belgien så säger alla att det låter så mycket ABBA om svenskproducerad musik och här säger ni samma sak. Men ni producerar antagligen musik på ett sätt som gör att det känns igen och är väldigt hitvänlig.
Varför är du med i år?
- I Belgien så anordnar flamländare festivalen vartannat år och eftersom jag är flamländska så ställer jag upp ett sådant år. Och i år passade det bra att vara med eftersom jag hade något bra att tävla med. Och så är jag ett gammalt eurovisonfan.
Du tävlar 20 år efter Sandra Kims vinst i Bergen med ”J áime la vie”. Vad tycker du om den låten?
- Åh, hon var så duktig och jag mötte henne faktiskt på flygplatsen innan jag skulle hit. Hon hoppades att jag skulle vinna nu i år för nu har hon sjungit sin låt i 20 år och önskar att folk får höra en ny belgisk Eurovisonvinnare.

Avslutningsvis så måste jag få spela upp dom låtar för dig som tävlade i Melodifestivalen men som besegrades av Carola. Säg vad du tycker om de här bidragen:
(Kate skiner upp ordentligt för första gången under intervjun och tycker att det låter kul.)
Linda Bengtzing ”Jag ljuger så bra”
”Ah, det var tur att den här inte vann. Då hade "Je t ádore” fått problem. Den har samma sound som min låt och det är såklart väldigt bra (skrattar). Vilket driv! Klart bra!”
BWO ”Temple of love”
”1 life”! Den påminner jättemycket om Xandees låt från 2004. Nja, jag föredrar nog Xandee. Jaha, var det med han från Army of Lovers? Ja, den är okej men lite tjatig.”
Magnus Carlsson ”Lev livet”
(Kate lyssnar och nickar med i versen men rynkar på näsan åt refrängen) ”Jaha, han var med i Alcazar. Ja, man kan föreställa sig den här med stora gester och på en eurovisionscen. Men jag vet inte om den var så kul”.
Kikki Danielsson ”Idag & imorgon”
”Nej, hon låter gammal. Och låten känns inte så spännande alls. Den hade inte gått så bra i Aten”.
Andreas Johnson ”Sing for me”
”Hm, Robbie Williams tänker jag först på….inte så dum. Refrängen var jättebra men versen var ingen vinnare. Jag tycker det ska höras att det är eurovision och det gör inte den här”.
Jessica Andersson ”Kalla nätter”
”Ah, jag förstår att det här var en gayfavorit. Den är riktigt bra men inte lika bra som den första du spelade. Jag gillar att man kan sjunga med i refrängen, och hon sjunger bra också.”
Evan ”Under your spell”
” Låter som Modern Talking. Jag tycker att det är viktigt med en bra refräng och det har den här. Och han sjunger väldigt eget, vilket är lite udda och eget. Inte den bästa låten men klart godkänd och den hade nog funkat i Eurovision.”.

R1 alias Ronny

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men hallå, är det du som är QX-Ronny? :)
Roligt att läsa Kate Ryan-intervjun... Nu när hon säger det så är ju faktiskt Temple of love slående lik 1 Life. Hmm...

Ronny sa...

Oswald här!
Jag tänkte bara bekräfta att min namne och kollega är den (beryktade?) QX-Ronny.
Men det ska vi väl inte hålla emot honom? ;)

Anonym sa...

Nej, det är ju bara roligt. Den enda på QX jag känner till. Coolt. :D