18 april 2007

Luuk Leder Melodifestivalen 2008!

SVT meddelar nu på förmiddagen att de vunnit s(ch)laget med TV4 om Kristian Luuk - och att han där med är säkrad för Melodifestivalen 2008. Så här skriver SVT:

"Kristian Luuk inleder ett långsiktigt samarbete med SVT.
De närmaste åren ska han både medverka i och utveckla helt nya program inom olika genrer.

Kristian Luuk ska dessutom leda Melodifestivalen i SVT även 2008.

-Kristian Luuk är en bra företrädare för mycket av det som SVT står för, kärleken till det breda förenat med en folkbildarambition, säger Annie Wegelius, ny programdirektör för allmän-tv på SVT.

Under februari och mars gjorde Kristian Luuk stor succé som programledare för Melodifestivalen i SVT. Tre miljoner tittare följde varje lördag deltävlingarna och Andra chansen och finalen i Globen den 10 mars sågs av nära fyra miljoner tittare. Aldrig tidigare har en så stor publik följt tävlingen. Nu är det klart att Kristian Luuk ska vara programledare för Melodifestivalen även 2008.

Men avtalet med SVT innebär också att Kristian Luuk - med start efter sommaren - kommer att arbeta med nya programkoncept inom en rad olika genrer, för sändning i SVT redan under 2008.
-Det är viktigt för SVT att initiera och utveckla nya kreativa samarbeten med personer som Kristian. Jag är ett stort fan av Kristian och det är verkligen kul att han valt att fortsätta jobba med SVT, säger Annie Wegelius, programdirektör för allmän-tv på SVT.

-Jag är glad och hedrad. Jag har trivts väldigt bra på SVT och jobbar gärna vidare med public service. Melodifestivalen var bland det roligaste jag gjort någonsin och det känns som jag bara börjat på SVT och har mycket kvar att uträtta, säger Kristian Luuk.
Just nu gör Kristian Luuk programmet "Luuk i P1" på måndagarna i SR. Den 10 och 12 maj ska han dessutom kommentera sändningen i SVT från semifinalen och finalen i Eurovision Song Contest från Helsingfors.

Kristian Luuk är 40 år och utbildad civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm. Han inledde sin etermediekarriär i hyllade P3-programmet Hassan och fortsatte sedan till Knesset i ZTV. I nio år var han programledare för prisbelönade Sen kväll med Luuk i TV4. Genom åren intervjuade han allt från världsartister som Madonna och Bruce Springsteen till statsminister Göran Persson och kronprinsessan Victoria."


Själv tycker jag det är ett utmärkt val - jag älskade Kristian som Melloprogramledare - men jag undrar vad SVT ska hitta på för ny presskonferenspunkt i höst nu när de inte kan köra "idag-presenterar-vi-programledaren-så-ni-inte-glömmer-bort-Melodifestivalen-fast-det-är-en-bra-bit-kvar" senare i år? Vad tror ni?

8 kommentarer:

Nille sa...

Det är då de kommer avslöja att underbara Pernilla Månsson Colt ska co-hosta MF med honom. :)

Oswald sa...

hahaha
Ja, varför inte!?
Kanske inte Pernilla M Colt då (även om jag gillar henne...men det är nog inte så troligt) men det är nog en trolig grej att de avslöjar en eller flera co-hosts!

Smart tänkt!

Anonym sa...

Yeah, härligt med ytterligare en festival med Luuk! Han är den bästa programledaren någonsin. Men när de presneterar det såär tidigt går de ju helt klart miste om ett tillfället att friska upp mellominnet lite när det är ngra månder kvar tills cirkusen drar igång.

Anonym sa...

Näe, som jag kommenterade i din andra blogg nyss så är jag inte helt positiv till detta. Av rent ego-relaterade skäl för att jag inte tycker att Melodifestivalen är rätt forum för tråk-Luuk men också av rent nu-ska-jag-försöka-vara-lite-objektiv-skäl. HUR KUL är det att ha samma programledare två år i rad? Inte särskilt, va?
Hoppas på en glittrig och rolig co-host! :-)

Oswald sa...

Fast det kan jag inte riktigt förstå heller...

Melodifestivalen hänger ju inte på programledaren utan på vilka artister och låtar som är med varje år? Eller hur?

Är inte det där bara en "vi vill alltid ha det som det har varit sedan det blev delfinaler"-grej? Att man är ovan vid att det är så här?

Är det inte dags för lite nytänkande kring programledarrollen!? Att lägga fokus på annat för att ge 2008:an identitet?

Anonym sa...

Jag är verkligen ingen konservativ människa annars.... Men när det gäller Melodifestivalen har jag alltmer börjat sälla mig till gruppen "Det var bättre förr, typ 2004". ;) Absolut.
Nytänkande är förmodligen bra för Melodifestivalen, men om man förändrar för mycket så att ingen längre känner igen schlagerkonceptet tror jag inte att det är enbart positivt längre. Nya tittare tillkommer säkert - men de gamla kanske sviker? Det är en fin balansgång mellan att förnya och att förändra så mycket att folk inte längre känner igen Melodifestivalen. Det handlar ju om att vara unik, och unikt för Mello har ju alltid varit schlagermusiken som hållit sig lite på sidan om den ordinarie musikbranschen, smaklösheten, gayigheten och folkligheten och om man går ifrån dessa saker, vad är då kvar av Melodifestivalen? Då är det ju som vilket annat musikprogram/musikforum som helst. Kanske är det det som SVT och EBU vill, men jag tycker att det skulle vara lite trist. Vi har Idol, vi har Hultsfredsfestivalen... så Mello behöver inte vara en kopia av de två forumen.
Okej, nu är det fortfarande bra förnyelse, men det är ändå en liiiite skrämmande utveckling att Lordi vinner ESC. ;)

Anonym sa...

Och till din fråga, absolut - låtarna och artisterna är viktigast men programledaren sätter på sätt och vis tonen och ramar in det hela. 2006 blev det glittrigt och roligt medan det 2007 blev lite torrare... ;D
Jag var på plats på finalgenrepet 2006 och Ö-viksgenrepet 2007 och där Lena strålade och kunde fånga publiken t.ex. när hon kom ut på scenen var Luuk så torr och tråkig och kunde inte alls ta in den stora arenapubliken. Det blev så platt liksom. Det är ett TV-program...men Luuk gör sig bättre i en TV-studio än på en scen.

Oswald sa...

hahaha
Ibland är du en sådan underbar schlager-tant, prinsessan! :)
Man kan riktitgt se dig sitta där och hytta med näven åt alla konstiga rap-inslag. :)

Å självklart håller jag med dig till viss (stor) del. Det måste finnas utrymme för schlagern i schlagern å så.

Samtidigt så gillar jag hela grejen med varumärkestänkandet kring festivalen och att etablera profiler. Innan har vi bara haft Björkman - nu får vi äntligen ett riktigt proffs i Luuk som kan sköta alla inför-program och sådant!