21 april 2007

Favoriter, ja, men kan dom sjunga?

Efter förhandsstittarna på de olika ländernas olika bidrag har vi bildat oss en uppfattning om låtarna och artisterna. Men vad säger klippen egentligen? För Rysslands superstajlade video till studiomusik säger ju nada om hur Serebro ska lyckas gjuta liv i popdängan "Song #1" den 12 maj. Så jag letade fram liveklipp från olika sammanhang för att se hur några av favoriterna sköter sig (jag hittade tyvärr inget med DJ Bobo (Schweiz) eller Evridiki (Cypern)...
Kolla och se om ni ändrar uppfattning om era favoriter....

Grekland
Sarbel "Yassou Maria"

Omdöme: Dansen är det ju inget fel på, och med tanke på hur han skakar rumpa så borde det väl påverka sången? Nej, Mr Tsatski sköter sig bra och vi behöver inte vara oroliga för ett genomskrikigt och ansträngt framträdande likt Sakis 2004.

Ryssland
Serebro "Song#1"

Omdöme: Det här var det enda klipp jag kunde hitta, och här låter det ju okej. En av tjejerna verkar bättre både på uttal och sång, så hon kör väl lead. Och ingen av de andra två låter ju katastrofal...

Vitryssland
Dima Koldun "Work your magic"

Omdöme: Han verkar ju i alla fall inte förstå vad han sjunger och engelskauttalet skiljer sig betydligt från videoversionen. Men visst klarar han väl av att hålla tonerna hyfsat?

Malta
Olivia Levis "Vertigo"

Omdöme: Ursäktar ni inspelningskvalitén så är det ingen tvekan om vem som besitter en av tävlingens bästa röster. Olivia Lewis kommer inte att göra nån besviken med den här röstkrävande låten.

Danmark
DQ "Dramaqueen"

Omdöme: Den här drugan kommer definitivt att kunna leverera i semin den 10 maj. Röstmässigt är det här bland det bästa man sett från en dragqueen som sjunger live. Smart drag att inte röra sig för mycket...

Spanien
D´Nash "I love you mi vida"

Omdöme: Lite anfått och lite gapigt emellanåt, men på det stora hela funkar väl killgruppen rätt bra röstmässigt?

4 kommentarer:

Oswald sa...

Tyckte också det såg hyfsat ut alltihop. Vitryssland imponerade mera här än i tidigare klipp jag sett.

Men vi får väl se hur de lyckas med 300 miljoner TV-tittare stirrandes på dem...
=)

Anonym sa...

Tack för dessa klipp R,

mina intryck:

GREKLAND; helt klart mycket bättre än videon. Fattar nu varför de är segertippade av många.

RYSSLAND; kanske det tar mig ytterligare några veckor innan jag förstår dess storhet. Fråga mig igen, lagom till semin/finalen, kanske?

BELARUS: jodå, det fungerar bra, synd bara att låten är medelmåttig. Och intervjun innan framförandet är mer underhållande. "Goddag yxskaft" har fått en ny och djupare innebörd. Hans utseende däremot skulle inbringa en 12:a från mig. ;)

MALTA: trevlig pipa, skönt med "riktigt uttal" men i övrigt lämnar mig detta rätt kall. Kan säkert bättra Maltas position från 2006, men det säger inte så mycket. (Gör mig beredd på att äta upp dessa ord den 12:e maj)

DANMARK: jag älskar Erasure, och det är sådan klang i början av låten. Eftersom Vince Clark sökte landet runt efter en ersättare till Alison Moyet, så är det inget tvivel om att detta är ett gott betyg från min sida. Dock är låten så otroligt passé.

SPANIEN: Växer och växer för min del, visst är det puppy-varning för deras framförande, och man ser riktigt hur de tävlar om att ta plats och försöker se "förföriska" ut... Men charmigt, på nåt vis. Höjdaren här, för mig, är dock hur presentatören uttalar (på korrekt spanska, självfallet) Helsinki; "*KRAX*elsinki". Bless.

/Pelle

eurofivestar sa...

Heja Olivia :) I en ny klänning får vi hoppas...

Anonym sa...

En god ny tråd vore "Hur bra går det egentligen för de egna?" alternativt "Gillar de detta, ens hemma?"

Så vitt jag vet, har Sverige och Grekland haft sina ESC-bidrag som #1 på resp. topplistor. Finns det fler?

Tyskland tror jag gav sitt bidrag plats #8, kanske?

Nyfiken...

/Pelle