24 februari 2007

R2s Rapport från Schlagersoffan v4 (sex)

Kvällens röstlista...hur tycker ni det gick för oss? Bedrövligt.

.

R2s Rapport från Schlagersoffan v4 (fem)

Kommer ni till vår lilla pseudofestival bredvid Globen på finaldagen?
Verona ställs mot Regina Lund, The Attic, Magnus Carlsson och Andreas Lundstedt i Schlagerbloggens tält!

Fan. Jag drömde visst bara. Men visst hade det varit grymt?

Fråga: Brukar inte fru Lindarw vara snyggare? Ny såg han ju ut som Siw Malmqvist i Pernilla Wahlgrens Tvillingsjäl-dress 1991...

Undras om inte det är After Dark som ryker ändå? Onani 2007? Hmmmm.

Är det någon som tycker Musikalmusikalen är bra? Alla kissar här...och någon undrade om inte Emile Azar kan få vara mellanakt 2008. Han var ju så bra... (Ironi går dåligt fram i skrift...och obiously på vår fest...en snubbe gick på det).

Jag kommer inte fram på Sannas nummer... Jag röstrasar!

R2s Rapport från Schlagersoffan v4 (fyra)

Citat från vår fest:

Uggla: "De kramar verkligen allt ur den där låten!"
Emile: "Var det han som var med i första säsongen av Fame Factory?"
Sanna: "Hon borde haft klänning", "Det här är direktkvalificerat"
Caroline: "Okej, fem för att det är hon. Tre på låten."
After Dark: "Genialt att ta med kändisarna..."
Sarah: "Fin bit!" "Hon ser ut som om hon ska skita ned sig..."
Verona: Hilda: "Så'n klänning ska jag ha i sommar" Andreas: "Jag med!"
Andreas: "Ska han inte gå fram till scenen nå'n gång?"

R2s Rapport från Schlagersoffan v4 (tre)

Deltävling fyra. Nu har vi hört alla låtar och vinnaren... Men har vi sett den ännu? Kanske inte förrän i kväll? Här är den numera obligatoriska betygssammanställningen! R1s betyg kan ni såklart som vanligt hitta i sin fullständiga fabulousness på QX.se...
1. Magnus Uggla - För kung och fosterland
(Magnus Uggla & Anders "Henkan" Henriksson)
Aftonbladet: 2
Expressen: 3
GP: Till Final!
.SE: 3
DN: 2 - 60% chans att gå vidare
SvD: 4
Citys Schlagerbögar: 3
Schlagerprinsessan: 1
Glitter-Julia: 2
Närabögen-Fred: 1½
R1 R1 R1 R1 R1
"Uggla bjuder här in till en rejäl "En gång för alla"-hyllning med marchtakter, allsångsrefräng och uniformsdans, och jag älskar det. Visst, det här är inget vi skickar till Helsingfors, men det passar som hand i handske i en svensk Mello-final. Direkt till Globen!"
R2 R2 R2 R2 R2
" Magnus har gjort Jag Mår Illa igen (och igen och igen)…nu i marschtakt…men med samma ohh-ohh-oh-oh...och jag är faktiskt inte alls imponerad. Inte alls."
FF FF FF FF FF
"Recycling ligger i tiden, speciellt i melodifestivalsammanhang. Problemet är bara att han valde fel låtar. Potpurrit blir riktigt tråkigt och förutsägbart."

2. Emlié Azar - Vi hade nåt
(Larry Forsberg, Sven-Inge Sjöberg & Lennart Wastesson)
Aftonbladet: 1
Expressen: 1
GP: Ute!
.SE: 3
DN: 3 - 20% chans att gå vidare
SvD: 2
Citys Schlagerbögar: 2
Schlagerprinsessan: 2
Glitter-Julia: 2½
Närabögen-Fred: 2

R1 R1 R1 R1 R1
"Han ser både sömnig och snuvig ut och når inte alls ut genom rutan. Jag gillar den här låten, men att den skulle gå vidare är lika troligt som att "Live Forever" dyker upp som bonuslåt i "Andra Chansen" nästa vecka."
R2 R2R2 R2 R2
"Nä, det här är oerhört ointressant i min värld. B-sidan på nästa års Idolvinnares förstasingel?"
FF FF FF FF FF
" Ett litet kletigt Hubba-bubba. Men lika fort som det fastnar, försvinner låten. Den berör varken på ett bra eller dåligt sätt, den blir mer ett "jaha"."

3. Sanna Nielsen - Vågar du vågar jag
(Bobby Ljunggren, Fredrik Kempe & Henrik Wikström)
Aftonbladet: 3
Expressen: 2
GP: Till Andra Chansen!
.SE: 2
DN: 3 - 60% chans att gå vidare
SvD: 4
Citys Schlagerbögar: 4
Schlagerprinsessan: 4
Glitter-Julia: 3½
Närabögen-Fred: 3½

R1 R1 R1R1 R1
"…vi har faktiskt rätt att kräva bättre material till denna underbara sångerska. Det här är inte med i toppen och slåss, men jag hoppas att det i alla fall blir "Andra Chansen". Men eftersom detta är mångas andra och tredjehandsfavorit (och dom röstar man inte på) kan det bli en annan femma för Sanna..."
R2 R2 R2 R2 R2
"Versen är helt okej, men refrängen är tyvärr en liten, liten besvikelse. Vet inte vad det är…kanske den småfåniga titeln? Sanna kan så mycket bättre…"
FF FF F F FF FF
"Kempe&Co ger schlagern konstgjord andning i ytterligare ett år och levererar låt efter mall 1A. Sanna är värd bättre!"

4. Caroline af Ugglas - Tror på dig
(Heinz Liljedahl, Mattias Torell & Caroline af Ugglas)
Aftonbladet: 3
Expressen: 1
GP: Ute!
.SE: 3
DN: 2 - 30% chans att gå vidare
SvD: 3
Citys Schlagerbögar: 2
Schlagerprinsessan: 2
Glitter-Julia: 2
Närabögen-Fred: 1

R1 R1 R1 R1 R1
"Med dragiga popproggiga "Tror på dig" skulle hon ha kunnat håva in en hoper med röster, men hon biter sig rejält i svansen med sitt knasiga uppträdande. Hon ser helt galen ut och spretar med fingrar, spärrar upp ögonen och faller på knä, och det gör henne helt ofarlig i det här sammanhanget."
R2 R 2 R2 R2 R2
"Det är kanske inte direkt dåligt – och jag tycker Caroline af Ugglas verkar vara en riktigt skön typ - men det känns samtidigt inte heller riktigt som en låt som kan komma någon vart här…och inget jag kommer sätta på hemma heller. "
FF F F FF FF FF
"Hur mycket än jag vill älska hennes låt, så är det nog mer Caroline som uppenbarelse framför låt som berör."

5. After Dark - (Åh) När ni tar saken i egna händer
(Kent Olsson & Henrik Wikström)
Aftonbladet: 3
Expressen: 3
GP: Till Andra Chansen!
.SE: 4
DN: 3 - 70% chans att gå vidare
SvD: 3
Citys Schlagerbögar: 4
Schlagerprinsessan: 4
Glitter-Julia: 3
Närabögen-Fred: 4

R1 R1 R1 R1 R1
"(Åh) vilken favorit, säger jag. Ett otroligt genomtänkt och snyggt nummer komplett med klädbyten, en snuskskojig text och en druga i högform är After Darks present till alla som längtat efter en brakschlager. Jag hoppas vid gudarna att vi ses i Globen, Christer, men jag tror att det blir via en tur till "Andra Chansen"."
R2 R2 R2 R2 R2
"Hoppas alla pryda plommon där ute i landet också ignorerar texten (eller skrattar åt den med mig) och röstar denna (hand)trallande transa direkt till Globen. Nä, jag vill inte att det ska vinna där – men det ska absolut vara där!! Snälla, snälla…gör ett undantag i den där mörka "allt som låter gay är bannlyst i festivalen" förbannelsen denna gången!"
FF FF FF FF FF
"Rodnar mer av likheten till andra låtar än av den småekivoka texten. Jag får faktiskt lite Uggla-varning här. Det kunde lika gärna varit hans låt!"

6. Sarah Dawn Finer - I Remeber Love
(Sarah Dawn Finer & Peter Hallström)
Aftonbladet: 3
Expressen: 2
GP: Ute!
.SE: 2
DN: 4 - 50% chans att gå vidare
SvD: 4
Citys Schlagerbögar: 3
Schlagerprinsessan: 3
Glitter-Julia: 5
Närabögen-Fred: 2½

R1 R1 R1 R1 R1
"Jag önskar att jag förstod vad många andra ser i det här, men jag kan ju inte ljuga: Detta är kvällens kisspaus för mig."
R2 R2 R2 R2 R2
"Visst har tjejen en bra röst…och visst är det en lite söt slutet-på-filmen-trudelutt som gärna vill leka svennegospel…men va fan: Det händer ju ingenting i den här låten. Nada. Nichts. Niente."
FF FFFF FF FF
"Låten börjar bra. Riktigt, riktigt lovande. Men sedan rinner den iväg… Långt, långt bort!"

7. Verona - La musica
(Karl Eurén, Johan Fjellström, Robert Rydholm & Joakim Udd)
Aftonbladet: 2
Expressen: 3
GP: Ute!
.SE: 1
DN: 2 - 30% chans att gå vidare
SvD: 1
Citys Schlagerbögar: 1
Schlagerprinsessan: 2
Glitter-Julia: 2
Närabögen-Fred: 2½

R1 R1 R1R1 R1
"Kvällens gladaste överraskning! Denna eurodiscobagatell med en söt blond sångerska har tagit mig på sängen med att bli nåt man längtar till varje repetition. Det här är party och det är kul!"
R2 R2 R2 R2 R2
"Vanessa Paradis har kommit tillbaka med nytt språk och gör en italiensk cover av Bailando."
FF FF FF FF FF
"På värsta Bailando-manér, väser Verona fram sin italienska text med något underligt spansk uttal. Men plockar man bort det, så har man kvar en liten skön italo-discopärla. Ge mig sommar och sol. Ge mig kall öl och solsvedda axlar. NU!"

8. Andreas Johnson - A Little Bit Of Love
(Andreas Johnson & Peter Kvint)
Aftonbladet: 4
Expressen: 4
GP: Till Final!
.SE: 4
DN: 4 - 80% chans att gå vidare
SvD: 4
Citys Schlagerbögar: 3
Schlagerprinsessan: 3
Glitter-Julia: 3½
Närabögen-Fred: 3

R1 R1 R1 R1 R1
"And my "Nanne" of the week goes to...Andreas Johnson!
Det här är för mig inte alls lika direkt och armkrokstralligt som "Sing for me" och får för mig gå till "Andra Chansen" som bäst. Men det är jag typ ensam om att tycka, så det blir ju finalplats."
R2 R2 R2 R2 R2
"När höjningen klickar in i slutet så börjar jag helt omotiverat att le. Vad ska man tro om sån’t? Jag tror det kan betyda att The Ark och Måns inte ska boka hytt på Finlandsfärjan riktigt ännu."
FF FF FF FF FF
"Klockrent Andreas, mitt i krysset! Knappast originellt men vad gör det?"

23 februari 2007

R2s Rapport från Schlagersoffan v4 (två)

Vilken skandal! Jag rasar! Å det är varken för onanitexten eller för att jag hade förväntat mig SÅ mycket mer av kvällens startfält efter alla skriverier och blev besviken. Nope. Jag rasar för att man kan lyssna på alla låtar på SVTs sida - UTOM Andreas Johnson. Grrrr. Hur ska man kunna göra en rättvis bedömning nu då? Jag har ju ändrat alla mina betyg efter lyssning två, tre och fyra...både uppåt och nedåt.
Grrrrrr. Okej, okej. Jag ska göra ett ärligt försök här ifrån min vän Schlagerarkitektens schlagersoffa i Göteborg (en stad som citat "känns sååå vecka 2") att guida er igenom våra omdömen och åsikter så här efter ett gäng lyssningar på låtarna utan andra visuella intryck än de som erbjuds av Windows Media Player. Håll till godo!

1. Magnus Uggla – För Kung och Fosterland
(Anders "Henkan" Henriksson & Magnus Uggla)
R2 R2 R2 R2 R2
Vem sa att det här var likt Nina&Kim? Vilken skymf! Mot Nina&Kim alltså… Magnus har gjort Jag Mår Illa igen (och igen och igen)…nu i marschtakt…men med samma ohh-ohh-oh-oh...och jag är faktiskt inte alls imponerad. Inte alls. Uggla har väl i och för sig aldrig varit min påse (sedan han började skriva om pissfittor och fula gubbar) men det här känns ovanligt trist. Hade faktiskt hoppats på mer (hur jag nu kunde göra det). Kan inte tänka mig att detta skulle ha häng på medaljplats i Globen, men det går säkert hem i stugorna av samma outgrundliga anledning som Uggla alltid går hem. Möjligen till Globen – men inte till min iPod. Besviken. Kan kanske räddas av ett snyggt nummer? Och okej...fler låtar borde använda mistlur!
FF FF FF FF FF
Oh-oh-ooooooooooh. Magnus, marschtakt och manskör. Recycling ligger i tiden, speciellt i melodifestivalsammanhang. Problemet är bara att han valde fel låtar. Potpurrit blir riktigt tråkigt och förutsägbart. Om Ugglas någonsin haft en storhet som textskrivare så dog den redan på 80-talet. Vad vill karln egentligen säga?

2. Emilé Azar - Vi hade Nå't
(Larry Forsberg, Sven-Inge Sjöberg, Lennart Wastesson)
R2 R2 R2 R2 R2
Zzzzzzzzzzzzzzzz. De som beskyllde Andreas Lundstedts Move för att bara vara ett enda ljud borde lyssna ett extra varv på Emilé. Samma slinga om och om och om igen - och så en lite krystad bebisröst på det. Missar jag något här, eller? Vad har hänt med Forsberg, Sjöberg och Wastesson? Var det här ett komp som blev över och som de råkade sätta text till? Nä, det här är oerhört ointressant i min värld. B-sidan på nästa års Idolvinnares förstasingel? Bonusinfo: Hade inte alla berättat att detta var en Westlife-ripoff så hade jag förmodligen gått och funderat i veckor på vad det liknade. Jag kan bevisligen inte min Westlife.
FF FF FF FF FF
Vi har hört det här förut. Ett litet kletigt Hubba-bubba. Men lika fort som det fastnar, försvinner låten. Den berör varken på ett bra eller dåligt sätt, den blir mer ett ”jaha”. Lite som veckans pausfågel. Eller förresten, den berör lite grann. Varför skall han gnälla mer än Uno?

3. Sanna Nielsen - Vågar Du, Vågar Jag
(Fredrik Kempe, Bobby Ljunggren & Henrik Wikström)
R2 R2 R2 R2 R2
Jag har lyssnat oavbrutet på Sanna i två dagar nu…och båda de två låtarna från hennes nya platta slår faktiskt hennes schlagerlåt i år. Men va fan. Det betyder inte att det är något större fel på denna låten…det är kompetent tantschlager a la Carola…men vi har ju hört det förut – och det fler än en gång. Versen är helt okej, men refrängen är tyvärr en liten, liten besvikelse. Vet inte vad det är…kanske den småfåniga titeln? Sanna kan så mycket bättre, Fredrik Kempe, Bobby Ljunggren & Henrik Wikström kan definitivt så mycket bättre, och det kan vara fröken Nielsens svagaste bidrag i festivalen…MEN: hennes trogna julkonsertpublik har visat innan att bara de får en fantastiskt tonartshöjning (och det får de ju här…och en Fame-synkop) så brukar det räcka en bra bit. Jag hoppas det räcker en bit imorgon också.
FF FF FF FF FF
Älskar Sannas vibrato, men jag får nästan en överdos av alla hennes långa toner. Lite schlager, lite disco. Visst är det lite motsägelsefullt att Sanna sjunger ”Livet börjar här och nu” när låten hon sjunger representerar den gamla utdöende schlagern. Kempe&co: ger schlagern konstgjord andning i ytterligare ett år och levererar låt efter mall 1A. Sanna är värd bättre!

4. Caroline af Ugglas - Tror på Dig
(Heinz Liljedahl, Mattias Torell & Caroline af Ugglas)
R2 R 2 R2 R2 R2
Skönt gung från af Ugglas, men lite tjatig i längden. Minst sagt. Någon som har koll på hur många "Tror på Dig?" som hon sjunger? Knappast. Ryktet säger nämligen att han som försökte räkna dog efter halva låten! Typ. Men okej. Det är kanske inte direkt dåligt – och jag tycker Caroline af Ugglas verkar vara en riktigt skön typ - men det känns samtidigt inte heller riktigt som en låt som kan komma någon vart här…och inget jag kommer sätta på hemma heller. Men hammondorgel är ju alltid lite kul såklart.
FF FF FF FF FF
Hur mycket än jag vill älska hennes låt, så är det nog mer Caroline som uppenbarelse framför låt som berör.

5. After Dark – (Åh) När Ni Tar Saken i Egna Händer
(Kent Olsson & Henrik Wikström)
R2 R2 R2 R2 R2
Tja, man har väl det här i generna. Versen må vara lite klen – men när refrängen dyker upp så är det som i den där scenen i filmen "Ute eller Inte" när Kevin Kline ska försöka stå still till I Will Survive för att visa att han inte är homo…och det går inte. Bögdisco med alla Village People-tricks som finns får kryddat med BeeGees "Tragedy"-ljud mig helt enkelt på gott humör, och då ignorerar jag helt att texten är som skriven till Karlskronas Nyårsrevy 1992. Bögbuskis – en ny egen genre? Hoppas alla pryda plommon där ute i landet också ignorerar texten (eller skrattar åt den med mig) och röstar denna (hand)trallande transa direkt till Globen. Nä, jag vill inte att det ska vinna där – men det ska absolut vara där!! Snälla, snälla…gör ett undantag i den där mörka "allt som låter gay är bannlyst i festivalen" förbannelsen denna gången!
FF FF FF FF FF
Christer vill överraska. Så han får sitta uppe sent ikväll och fila om sitt nummer. ”(Åh) när ni...” är inte direkt någon överraskning. Jag-är-den-femtielfte-som-säger det, så det räcker med att säga refrängen och bryggan är värd en betydligt bättre vers. Rodnar mer av likheten till andra låtar än av den småekivoka texten. Jag får faktiskt lite Uggla-varning här. Det kunde lika gärna varit hans låt!

6. Sarah Dawn Finer - I Remember Love
(Peter Hallström)
R2 R2 R2 R2 R2
Visst har tjejen en bra röst…och visst är det en lite söt slutet-på-filmen-trudelutt som gärna vill leka svennegospel…men va fan: Det händer ju ingenting i den här låten. Nada. Nichts. Niente. Får känslan av att de bara slarvar bort låten på slutet…som om d einte visste vart den skulle ta vägen. Då håller jag Sonjas Shirleyballad och Maries singer/songwriterhymn långt, långt före om det ska vara ballader. Hade gärna fått ta Tommys i Globen plats om det hade gått…men det gör det ju tyvärr inte.
FF FF FF FF FF
Låten börjar bra. Riktigt, riktigt lovande. Men sedan rinner den iväg… Långt, långt bort!

7. Verona – La Musica
(Fjellström/Udd/Eurén/Rydholm)
R2 R2 R2 R2 R2
Vanessa Paradis har kommit tillbaka med nytt språk och gör en italiensk cover av Bailando. Känns som den där låten i juli som alltid ligger och lurar i bakgrunden, och som man dansar pliktskyldigt åt innan den riktiga stora sommarhiten kommer igång på ett björkträdslövat dansgolv någonstans på landsbygden en sommar. Inte alls dåligt, men ganska anonymt och kommer förmodligen inte gå hem av den gamla vanliga anledningen: att den varken sjungs på svenska eller engelska. Men jag börjar tänka på Jacob Dahlin och Jacob’s Stege av någon outgrundlig anledning…och det är bara det värt ett extra R2.
FF FF FF FF FF
På värsta Bailando-manér, väser Verona fram sin italienska text med något underligt spansk uttal. Men plockar man bort det, så har man kvar en liten skön italo-discopärla. Ge mig sommar och sol. Ge mig kall öl och solsvedda axlar. NU!

8. Andreas Johnson - A Little Bit of Love
(Andreas Johnson & Peter Kvint)
R2 R2 R2 R2 R2
Jag har hört den hela dagen, utan att för den sakens skull känna att den var något speciellt…men när jag nu hör den på P4 efter alla de andra sju låtarna så känns den plötsligt helt klockren här. Gjuten. Given. Globen. Farlig som fan. Allt det jag kände när jag hörde den första gången – förutom att den skulle vara en besvikelse – kommer tillbaka. Det här blir livsfarligt och P4-publiken kommer att kasta sig ned framför Andreas fötter…och vet ni vad. När höjningen klickar in i slutet så börjar jag helt omotiverat att le. Vad ska man tro om sån’t? Jag tror det kan betyda att The Ark och Måns inte ska boka hytt på Finlandsfärjan riktigt ännu. Kanske inte mitt drömval som Sveriges ESC-bidrag...men va fan: Låter det inte lite Fly On the Wings of Love?
FF FF FF FF FF
Klockrent Andreas, mitt i krysset! Knappast originellt men vad gör det?

Ska vi våga oss på en gemensam gissning?
Direkt till Globen: After Dark & Andreas Johnson
Andra Chansen: Magnus Uggla & Sanna Nielsen
Femteplats: Sara Dawn Finer

Bits & pieces om Gävle och annat

  • Jag är en smula trög tydligen eftersom jag inte uppfattat att textraden "Han trallar på torpet" i (Åh) När ni tar saken i egna händer låter som nåt helt annat om man sjunger det snabbt...Underbart att upptäcka nya nyanser i denna favorit.
  • Underbara kompositören Henrik Wikström ligger bakom mina två absoluta favoriter i år, Cara Mia & (Åh) När ni.... Han trodde att jag drev med honom när jag sa det, och blev en smula stolt och lite generad när jag påpekade att jag menade allvar.
  • Kom ihåg nu att Sanna övat in sina moves i vattenbrynet i Thailand. Måste varit en skoj syn för turistande svenskar...
  • Stackars Emilé Azar får inte bo på schlagerhotellet utan bor hemma i Sandviken under den här veckan.
  • Glöm inte att rösta på era schlagerfavoriter på Tracks denna vecka. Move, Live forever, The Arrival och Whats your name har alla chans att bli Trackshits. Rösta här
  • MissMatch uppträdde idag på ett köpcentrum utanför stan. Det gäller tydligen att smida medan järnet är varmt eftersom de var schlageraktuella förra veckan. De stod i alla fall vid sidan av scenen och kollade in konkurrenterna på arg-flick-pop-scenen, SheBang.
  • Andreas Johnson tycker att After Darks tv-folk på scenen är publikfrieri. Pah! Och att starta ute i publiken och uppmana folk att knäppa med fingrarna till sin egen låt är inte det då?
  • Roine Söderlundh är en av Sveriges bästa koreografer och showmakare, och han har hand om mellanaktsmusikalen i år (jo, han är trots detta sömnpiller fakiskt riktigt enormt begåvad...). Han använder bara straighta dansare i sina nummer, och precis som vi misstänkte förra året så var alla Etymon-dansarna straighta. Och hunkarna som dansar i inledningen och pausnumret ikväll också. Damn!
  • Verona ville egentligen ha lasershow till kvällens nummer, men det kostade för mycket så det blev två dansare i bar överkropp, lysrör och lysande geishakulor...

R2s Rapport från Schlagersoffan v4 (ett)

Okej. Erkänner. Andreas låt är ännu en av dem jag av en slump fått höra i förväg – men till skillnad från MrCarlssons Live Forever så gick jag inte igång på alla cylindrar över den. Tvärtom. Inte för att jag inte gillar Andreas - jag var nog den i mitt gäng som bäst uppskattade Sing for Me (speciellt i underbara Soundfactory Future Edit) förra året – utan för att A Little Bit of Love vid första lyssningen kändes som en liten besvikelse.
Inte alls samma rockiga refrängdänga som Sing for Me, utan mera Karl Martindahlsk så-här-får-jag-för-mig-att-Beatles-lät. Det är liksom en sådan där jag-går-om-kring-med-min-gitarr-och-sjunger-på-60talet-låt…
Men! Jag skrev ned några korta anteckningar från mitt första intryck, och ibland "tråkigt", "inget händer" och "en besvikelse" så hittar jag dessutom ett "P4-lyssnarna kommer älska den" och ett kort "den blir livsfarlig". Omdömen som när jag hör den nu, fortfarande håller.
Den är ingen ny Sing for Me – men den fick ni ju förra veckan med Sebastian – och den är flera mil från en ny "Glorious"…men den är livsfarlig. Och P4-lyssnarna kommer älska den.

Sannas låt verkar inte falla varken R1 eller EaS i smaken. Synd. Jag gillar Sanna, och Loneliness och Surrender på hennes kommande skiva är två fantastiska schlagers från Sveriges mesta julkonsertsprimadonna. Däremot kopplar jag inte deras motivering till att den skulle falla för att den är "en sämre kopia av Carolas Evighet". Missade ni Sebastian förra veckan, grabbs? Är det något folk verkar älska så är det låtar som är nästan likadana som de de röstade på ifjol...

Med det sagt så blir det strid på kniven imorgon, och utan att ha hört (alla) låtarna (utan bara funderar fritt efter att ha läst allas kommentarer kring dem från schlagersoffan) så tror jag fanimej att Uggla inte är så självklar direkt till Globen längre. Är Sverige redo för Nina&Kim-dans och uniformer nu alltså? Hur är det med onanidans i så fall? Större skrällar har ju hänt.

Men vi får se. Nu kör vi.

22 februari 2007

...och Andreas Johnson.

Andreas Johnson gör en Sebastian och beger sig ut i publiken, eller rättare sagt startar på en pall ute i publiken. Sen vandrar han in mot scenen och avslutar bland sina kompande vänner där. A little bit of love är inte alls knasig, men det är ingen Sing for me och jag tror att AJ kan göra en "Nanne" här. Folk blir med andra ord besvikna eftersom nya låten inte motsvarar den tidigare hiten, och rösterna räcker bara till "AC"...
Eller så var det där bara önskatänkande från min sida eftersom jag inte vill ha en till sån här poprockigt klämmig låt i Globen. Jag klarar inte av det käcka greppet med kvinnliga gitarrister i kombo med trallvänlig gitarrpop och stänk av 60-tal. Enough!
Nej, det här är faktiskt en liten besvikelse och jag hoppas att folk gör som med Nanne: skippar att rösta på artisten och bara går på låten...

DJ Bobo - Grabben med Schweizerchoklad i!

Sticker emellan med Schweiz ESC-bidrag i år: Vampires are Alive med ingen mindre än DJ Bobo! Jupp. Schweiz har tydligen bestämt sig för att på grund av fiaskot med Lundstedt&Co ifjol, så är det inte importerade C-artister som är det nya svarta längre (Vanilla Ninjas gick ju i och för sig bättre året innan). Nu är det istället deras mest kända inhemska sångfågel som är det hetaste heta. Och vampyrer. Och eurodisco från nittiotalet. Alltså lite samma sak som Belgien tänkte ifjol när de skickade Kate Ryan. Minus vampyrerna.

Själv blir jag bara rädd. Fast av fel anledning.




Not: Tipstack och korrektioner från Närabögenupplevelser-Fred!

Verona.

Åh, det är så lätt att vara lite elak mot blonderade, bröstopererade och bäbisröstade Verona. Men det vill jag inte. Den här blondinen gör en charmig eurobagatell som låter som Bailando, och hon gör det förbannat charmigt. La Musica dunkar på med två jonglörer med neonstav respektive neonbollar på scenen (så trashigt...), och efter en lyssning vill man inta dansgolvet. Däremot är stripstången i neon lite väl smaklös och fyller ingen funktion eftersom Verona inte ger sig i kast med den.
La Musica
är givetvis chanslös i den här tävlingen men den kommer att få ett långt liv på discon runt om i landet, och Verona lyfter den dessutom ett par snäpp genom sin charmiga flickaktighet. Kul överraskning!

Sarah Dawn Finer

Veckans kisspaus. Sarah Dawn Finer är en underbar sångerska och inledningen av I remember love lovar oerhört gott. Men efter att en stillastående kamera filmat henne näääära i två minuter utvecklas denna gospelballad till en wailfest utan dess like och det är inte skoj nånstans.
Hur mycket jag än vill gilla söta Sarah är det här tävlingens tristaste och given utanför toppen. Vad som dock kan tala för henne är alla balladmänniskor och dom där trollen ute i stugorna som gnäller om att "kamerorna är ute och far för mycket". Jag tippar sexa.

After Dark-bildextra!




After Dark! After Dark! After Dark!

Här kommer den!
Årets bästa låt, årets bästa framträdande och årets tre bästa schalgerminuter! Det enda Christer Lindarws superschlager inte gör anspråk på är årets sångröst, men vem fan bryr sig? (Åh) När ni tar saken i egna händer är en underbar blandning av Go west, En gång för alla och Tragedy, och jag är så fantastiskt glad att vi får ta del av detta i Melodifestivalen 2007.
Numret är underbart med sin text om tv-stjärnorna Bosse Bildoktorn, Mat-Tina, Torpet-Ernst och Martin Timell som får deras jobb och uttryck att verka handla om onani. Samtidigt som charmiga Lindarw skrider runt på scenen samspelar han och dansarna snyggt med just nämnda tv-personer på tv-skärmar som placerats ut. Briljant och tv-historia! Om det här inte går till Globen gråter jag.
Årets mesta och bästa schlager.

Ingen rim och reson!

a.k.a Ronny Rasar!












Skivbranchen upphör aldrig att förvåna. Hur kan c-artisten Jim Jidhed få släppa en ny skiva när jag väntat sedan förra våren på en fullängdare med Jessica Andersson? Pressutskicket: "Nu står han mitt i livet. Borta är det 18 år långa förhållandet med Marie. Den nya skivan, ”Reflektioner”, är självbiografisk och genomsyras av sorg, vemod, hopp och försoning i visans tecken."
Whatever.
Ge mig Kalla nätter, Du får för dig att du förför mig och Kom på en fullängdsskiva NU!

Caroline af Ugglas!

Vår svenska Janis Joplin kör sin popproggrökare Tror på dig med viss tillbaka-hållsamhet eftersom den röstmässigt kräver en del. Det här är en bra låt med förbannat skönt driv som jag nynnar hela vägen till pressrummet (som ligger en bit bort från arenan). Men hon är ju precis så "knasigt konstig" på scenen som jag väntat mig, med gester, miner och väsanden. Det får Svensson att skippa röstandet, och trots På Spåret-vinst och Så ska det låta-succé blir det som bäst en femteplats för skickliga sångerskan af Ugglas.

Sanna!

Lite besviken blir jag nog ändå...
Här kommer Sanna med ny stil (den läskiga over-sizade luggen är borta), en ny schlager signerad Kempe/Ljunggren/Wikström och ett välkoreograferat nummer, men ändå är det inte så bra man hoppats. Vågar du, vågar jag bär små spår av Evighet men har inget av dess pampighet och driv, utan blir snarare tjatig och utdragen. För mig är det faktiskt enbart Sannas röst som lyfter denna medelmåttiga schlager. Däremot blir det massor av röster på att det trots allt är hon och för att den har ett snyggt pyro som lyfter låten ytterligare. Definitivt "Andra Chansen" men inte mer.

Emile Azar!


Killen har en riktigt skön melodi som är en korsning av Westlifes World of our own och Äntligen, som sjöngs av Fre 2004. Men han har tyvärr noll kameraflirt och utstrålningen är faktisk obefintlig. Emile är min idol efter att ha tappat hela 20 kg på två månader och sångmässigt är det här riktigt bra. Men det faller helt på att han ser helt vilse ut på scenen och jag är ledsen att behöva säga det men blir tyvärr sist på lördag.

Uggla!

Han ser ut som en parodi av sig själv när han först intar scenen, sen åker de svarta solglasögonen av och då blir det aningen bättre.

Men jag är faktiskt inte helt såld på den gamle uvens marchpop om att konsumera mera. Refrängen sitter som en smäck och det här klassiska "oooooh ooh ooh"-hejarklacken är givetvis med men versen sackar betydligt och det finns ett stort uns clowninghet över alltihopa.

Dessutom har han snott Nina & Kims armkroksdans rakt av. Även honörerna, gesternaoch uniformerna (nu i blått), som fick flickduon på fall för tre år sen är med...


Men visst blir det Globen, jag blir mycket förvånad annars.

Första lyssningen i Gävle!

Kom precis fram till idylliskt snötäckta Gävle och sitter just nu och lyssnar på låtarna.
Uggla är löjligt given i Globen med sin typiska clowntext och oemotståndliga refräng om konsumtionssamhället, och Vi hade nåt med debutanten Emile Azar är Westlifes World of our own fast på svenska. Lugg-Sanna gör en riktig praktschlager i sann Sanna-stil, sköna Caroline ne af Ugglas gör Janis Joplin på svenska med otroligt gung. Mina favvisar After Dark kör en mix av Go west och En gång för alla med supersnuskigt skön text om olika tv-personligheter, och Sarah Dawn Finers ballad är för mig veckans sömnpiller, snygg början men aptrist refräng... Verona kör Bailando fast på italienska och Andreas Johnson gör en snygg sextiotalspastisch, precis som förra året.

Globen just nu: Uggla & After Dark
Andra Chansen just nu: Johnson & Sanna
Femma: Caroline af Ugglas

Håll Ut!

Om det uppdaterades dåligt här igår - även schlagerbloggare behöver sin skönhetssömn - så kör vi såklart för fullt igen från och med idag. R1 är självklart på plats i Gävle och R2/Oswald ska sätta sin breda häck på plats i schlagersoffan ännu en helg.

Nu kör vi! Go Sanna! Go After Dark!

20 februari 2007

Kommande Skivsläpp!

Så kom det lite pressmaterial om tre Melodifestivalartisters kommande skivsläpp:





Andreas Johnsson – The Collection
Release: 7 mars





.


Anna Book – Samba Sambero
Release: 14 mars

Albumet är fyllt med dansanta, fartfyllda och glada låtar. Sju helt nya spår och tre av Annas favoriter från Let’s Dance. Dessutom innehåller plattan 3 bonuslåtar från Annas 80-tal: ABC, Killsnack och Det finns en morgondag!






Marie Lindberg – Trying to Recall
Release: 21 mars

Just Nu...

...är R1 på väg för att intervjua Måns Zelmerlöw.
Jag är inte alls avundsjuk.

Alla Kan Inte Tycka Samma

Hittade den här insändaren i dagens Metro.

Visst är den lite söt?
Det börjar så fint med att alla inte kan tycka samma...och slutar med en veritabel utskällning för att inte alla tycker samma som den som skrev insändaren.
Underbart hur Melodifestivalen engagerar och hur olika folk tycker och tänker.

I min värd kom Nannes låt till Andra Chansen BARA på grund av artisten, och hörde egentligen inte ens hemma på topp fem.


Magnus Carlssons Vi Minns!

Lågstadie-Magnus & Alcazar-Magnus
Lev Livet-Magnus & Live Forever-Magnus
.

19 februari 2007

R2s Rapport från Schlagersoffan (fem)

Så var vi inne i halvtid veckormässigt och 75% av låtarna är presenterade. Alla som tror vi redan hört vinnaren räcker upp en hand! Innan vi riktar blickarna mot Gävle (och ännu ett stenhårt startfält) så tänkte jag summera helgens begivenheter i Örnsköldsvik från schlagersoffan enligt den gamla devisen att man alltid ska se en Melodifestival både som packad och som nykter för att förstå resultatet...

För andra veckan i rad fick vi ett litet annat resultat än vad alla förväntade sig, och två artister som är nya i sammanhanget fick företräde från mera Mellorutinerade rävar. Det har tagit några år (och det startade ju katastrofalt i Jönköping) men nu verkar det ända som om festivalen slutgiltigen har börjat skaka av sig mycket av sina gamla trotjänare till förmån för nya förmågor som The Ark och Sebbe som faktiskt är artister som har låtar placerade på Trackslistan parallellt (och inte bara precis efter festivalen som det brukar).

Självklart har Idolkillarnas succé och det nya röstningsrekordet i år (vika Carola-siffror!) sitt ursprung i grabbarnas tidigare karriärer i Idol och Let’s Dance (HUR mycket pengar har man inte lagt för att rösta vidare unge herr Zelmerlöws sammetsögon i diverse TV-prgram vid det här laget...och vilken jäkla utveckling från falsksjungande stöddigt Idolyngel han gjort) och att de har en publik som är vana vid att ringa upp sin månadslön för att få se mera av dem...men lika självklart är att det inte lyckats här om de inte parallellt hade haft stöd i andra grupper som helt enkelt gillade dem och deras låtar.

I Sebastians fall kände plötsligt alla igen låten de älskade med Andreas Johnson ifjol, och det ska verkligen inte underskattas. När folk säger "Det var så mycket bättre ifjol!" så menar de oftast egentligen att de saknar låtar de hört hundratals gånger sedan dess...och när nu en av dem plötsligt dyker upp så är det klart att den går vidare. Sebastian är ju dessutom hyfsat etablerad som artist vid det här laget (i min värld den enda vars låtar efter Idoltiden varit riktigt bra...Darin inräknat) och hans uttryck och scennärvaro känns äkta och eget. Riktigt skojigt blir det när folk får höra Andreas låt nästa vecka och den inte låter så här...och hur går det om Andreas får möta sin egen låt i Globen? Spännande.



I Måns fall hängde allt på de sex K:na: Killen, Kostymen, Koreografin, Klisterrefrängen, (Fredrik)Kempe och de Kåta ögonen. Sällan har ett paket varit mera lyckat inslaget (notera den avsiktliga dubbeltydigheten) och i motsats till Fredrik Kempes kalaslåt förra veckan (då Regina Lund sjöng fantastiskt under repen, men tappade all röst i direktsändningen) så gjorde Måns tvärt om med sin uppdaterade version av Shirley Clamps Ärliga Blå och träffade alla toner när det gällde. Hur väl han lyckas med det i Globen kan för övrigt bli direkt avgjörande för resultatet... Precis som R1 tippat sedan innan tävlingen drog igång (det var ingen slump att MZ dök upp på gaygalan i tisdags och figurerade på QX-schlageromslag) blev Måns alla bögarnas favorit, och i dessa kretsar har man redan utnämnt sin vinnare...och även om The Ark fortfarande får gälla som favoriter generellt (och ja...jag tycker nog fortfarnde det är Ola&Co vi ska skicka till Finland – vi har testat ABBA-schlager till dödsdagar nu och vi vinner inte på det) så ska man aldrig, aldrig underskatta svenska folkets kärlek till den klassiska schlagerlåten (inte minst när den som i Måns tappning är poppigt uppdaterad). Jag tror Måns fick flest röster i lördags, och nä. Jag kommer inte bli förvånad om det blir riktigt fin valör på medaljen i Globen heller.



Magnus Carlsson söp bort festivalens snyggaste låt som jag haft i huvudet sedan slutet av oktober. Ända sedan jag hörde den första gången har min mardröm varit att detta skulle hända...och på något sätt har jag ältat detta resultatet så många gånger i mitt huvud att jag inte ens blev speciellt besviken när det hände. Jag tänker inte ta upp huruvida hans hår är fult eller att han blivit fet (den stenen får de kasta som känner att de är snygga nog att göra det) – men det är knappast någon hemlighet att han föll på konstiga kläder (att anställa sin man som stylist var kanske inte ett genidrag), ett oerhört trist framträdande (efter gummibandsorgie, synkrondans i rymddräkt och hela-dansbandet-på-scen kom...tada...ingenting) och en ljudmix där han helt försvann bakom rösterna på den bisarrt klädda kören. Jag ringde upp halva min månadspeng i lördags, men mina nyktra ögon kunde bara konstatera att resultatet var rättvist i slutändan. Håll dig borta ett tag nu Magnus! Och kom tillbaka när du bytt stylist och återförenat Alcazar.



Nannes låt är snyggt Faith-producerad, Pling skriver alltid bra texter (men de där aha-aha-bitarna kunde hon gärna hoppat över) och det lilla trollet for som en skållad råtta genom klätterställningen i megaklackar...ändå insåg folk att det inte fanns någon låt i botten. Bra jobbat! Hade bara Jag Måste Kyssa Dig kommit femma istället för Live Forever hade jag fått mitt drömresultat.

Jag delar inte min bloggkollegas entusiasm över Sonja "JagHarLandat" Aldéns låt, men då min mamma tyckte den var kvällens bästa inser jag att det förmodligen finns plats för ytterligare en ballad i Globen. Uno&Irma bör inte vara något problem för Sonja, utan motståndet kommer nog i så fall från nästa helg (som jag tror slår ut Nanne).

Som en parentes noterar jag för övrigt att jag har ingen låt jag bryr mig om alls i Andra Chansen just nu. Det verkligen kvittar vem av dem som hamnar i Globen. Helgen vecka 9 kommer inte tynga ned telefonräkningen hos mig, jag lovar!

The Arrival var låten R1 inte direkt hyllat i sitt förhandssnack för mig, så jag blev väldigt positivt överraskad. Nog för att den inte låter så mycket som The Attic – men den låter däremot väldigt mycket som Therese gör i sina samarbeten med Stonebridge och väldigt 2000-talsklubbpop. Självklart visste vi att den inte skulle klara sig här (trots Therese snygga Jag-ÄR-sveriges-Kylie-kolla-själva-framträdande) och att den kom på en sämre plats än Sheida handlar inte om låtens kvalitéer, utan om det faktum att idiotlåtar som är riktigt urusla alltid går bättre än de folk tycker är okej-men-inte-bäst (se bara på ESC).



De andra två låtarna då? Well, låt oss säga så här: jag har Clubbin' i min iPod. Jag har inte de två låtarna...

Lite om Kristian Luuk också. När programledaren avslöjades i höstas så hyllade jag valet direkt, medan andra ifrågasatte om han skulle klara det... Klara det?? Klart en av Sveriges mest meriterade programledare skulle klara det - och han har (lite som LenaPh) gått från bra-men-trevande till fullständigt briljant på tre veckor. Favoritcitaten i lördags var (med reservation för att jag minns orden lite fel) "Måns är årets yngsta artist. Iallafall i Melodifestivalen" och (såklart) "Jag sov hos Foppa i natt. Vaknade upp med en susp i munnen!" Genialt! Hallå Ullevi!

Nu blickar vi framåt mot Gävle! Har Uggla den där Pom-pom-låten som ryktas kan vara en kandidat till segern? Kommer Andreas Johnson vara en lika skyhög favorit även nu när Sebastian redan sjungit hans låt? Hur tar folk emot ännu en praktschlager från en bög som känns lite trött (After Dark)? Ska Sanna Nielsen lyckas skrälla ännu en gång (precis som alla andra gånger hon deltagit)? Har SåSkaDetLåta-utmanarna Caroline af Ugglas och Sara Dawn Finer något att komma med?
Självklart hittar ni svaren först här i Schlagerbloggen!

Fotnot: Stavningsprogrammet är ur funktion och min ordblindhet är större än någonsin. Ha överseende med eventuella galenheter ovan.