11 september 2007

Melodifestivalstäderna 2008 klara!

Nästa års schlagerstäder är klara och det är en skön blandning mellan gamla favoriter och överraskande nykomlingar. Deltävling 1 äger (precis som 2005), rum i Göteborg (som dessutom får ordna deltävling för sjätte gången....). Deltävling nummer två äger rum i Västerås och som därmed blir festivalstad för första gången. Den tredje deltävlingen ser till att Linköping får ett återbesök. Vi minns ju alla att det var just i denna universitetsstad som Arja kom sist i deltävling nummer två 2005...
Och deltävling fyra äger rum i södra Sverige, närmare bestämt i Karlskrona där deltävling nummer tre hölls 2006.
Norrland då? Jo, Andra Chansen kommer i år att anordnas så långt norrut det i princip går: Kiruna... Finalen hålls som vanligt i Globen, Stockholm.

Melodifestivalen 2008:
Deltävling 1:
lördag 9 februari 2008 i Scandinavium, Göteborg
Deltävling 2: lördag 16 februari 2008 i ABB Arena, Västerås
Deltävling 3: lördag 23 februari 2008 i Cloetta Center, Linköping
Deltävling 4: lördag 1 mars 2008 i Telenor Arena Karlskrona, Karlskrona
Andra chansen: lördag 8 mars 2008 i Arena Arctica, Kiruna
Final: lördag 15 mars 2008 i Globen, Stockholm

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bästa valet av städer i år tycker jag nästan Kiruna var, ska bli jättespännande att se hur dom anordnar tävlingen däruppe! Dom andra ständerna är jag inte särskilt nöjd med, Göteborg är dom ju i varje år och karlskrona och Linköping känns det ockås som dom just varit i. Väserås tycker jag har lite väl nära till sthlm. Fanns det verkligen inga fler städer som ville hålla i festen?

Oswald sa...

Jag tror i och för sig det kostar en del så det krävs villiga kommuner och att det krävs hyfsade arenor (som inte alla städer är bortskämda med)...
...men själv är jag ju själaglad:

Tre av mina hemstäder finns på listan, vilket gör att jag har tre städer med gratis boende. start på min födelsedag i den stad där de flesta av mina polare finns...och så två städer med "lagom" Stockholmsavstånd. :))

Tänk så olika det kan vara. :)