30 april 2007

Arki Eurovisionii Betygii

Okej. Jag har inte en susning om hur estniska fungerar - vilket rubriken är ett tecken på...men samtidigt låter det ungefär så...svenska med fömånga, godtyckliga vokaler - men av någon anledning låg jag ändå på en färja i går och såg ett estniskt Inför-ESC program, där jag råkade ramla in just när de visade The Ark (och Litauens 4Fun och Greklands Sarbel).

Som sagt har jag ingen aning om vad de sa, men jag kan meddela att jag inte gillade deras självgoda uppsyn och småfnissande (vilket alltså inte betyder att de kanske egentligen hyllade låten till skyarna) eller att de enda ord jag kunde förstå var "plagiat" "Edison Lighthouse" och "Love grows (Where my rosemary goes)"...

Herregud, jag har ju inte hämtat mig efter chocken att Greklands införprogram i nationell television ryktesvis rangordnade alla årets låtar och satte Sverige absolut sist av alla 42 bidragen (jag tror i så fall inte vi får en grekisk tolva, by the way...).

Det enda eurovision-roliga med hela Estlandsresan blev istället att man kunde välja låtar av Tanel Padar på färjans jukebox...

3 kommentarer:

Anonym sa...

ja, the arks låt är ju inte direkt en låt som sätter sig första gången man hör den. hade själv inte hört den förräns i globen o blev mäkta förvånad över att den vann, tyckte den var väldigt svag och enda + var ola salo. och eftersom sverige är i finalen så finns bara ett tillfälle att visa vad den går för och jag skulle inte bli förvånad om den hamnar utanför topp 10.

Oswald sa...

Nä, jag börjar nog mer och mer inse att det kan vara så...och jag var själv inte övertygad första gången...men gillade den vid andra och älskade den vid tredje.

Jag ser i och för sig inget problem i att vi kommer lågt och får kvala (jag tycker kval är kul och ger låten en bättre chans) - men jag tror folk allmänt i Sverige kommer tappa intresset för ESC när vi skickar vårt största band med en megahit på hemmaplan, och sedan kommer den typ på plats 17...

Anonym sa...

Alltid intressant att få lite inblick i vad andra länder egentligen tycker... Det blir ju väldigt mycket Klubben För Inbördes Beundran i nordiska Inför-programmet.
Grekland ger ALDRIG några poäng till Sverige, de verkar inte gilla oss helt enkelt så sistaplaceringen på deras lista lär inte säga så mycket om vad resten av Europa tycker.
Vi har skickat en Las Vegas i år. Bra artist, bra show men en låt som inte fastnar. I år har vi visserligen en grupp som är kända utomlands men jag tror att antingen blir det pallplats eller utanför topp 10. Vill vi vara säkra på femteplatsen måste vi skicka en stabil Lena-/Carola-/Fame-schlager men då lär vi aldrig vinna.
Så antingen chansar man eller så kör man ett säkert kort.